Lopende projecten

Wie zwijgt, stemt toe!
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen trachten we om onze achterban politiek bewust te maken, actief en kritisch burgerschap te stimuleren en tools aan te reiken om aan beleidsbeïnvloeding te doen. Met het verkiezingsproject “Wie zwijgt, stemt toe!” proberen we dit te doen door infosessies, vormingen en debatten te organiseren en andere acties op te zetten rond de gemeenteraadsverkiezingen in Brussel, Gent en Antwerpen. Bekijk hier ons programma: https://www.marokkaansefederatie.be/programma-wie-zwijgt-stemt-toe.

IQRA+ is een onderwijsproject waarbij we beroep doen op een voltijdse detachering vanuit het Vlaams Ministerie van Onderwijs. Vanuit FMV worden sociaal-culturele activiteiten georganiseerd, zoals vormingen voor ouders, recepties naar aanleiding van het Offerfeest,…

Daarnaast wordt er samen met ouders, school en kinderen actief gewerkt aan het verminderen van leermoeilijkheden bij kinderen. In de eerste plaats willen we dat kinderen (zelf)vertrouwen vinden, leren geloven in eigen kunnen en de mogelijkheid om vooruitgang te boeken inzien. Het werken aan die positieve gerichtheid staat centraal en dient het zelfvertrouwen en het zelfbeeld van de kinderen te versterken. Ook streven we naar maximale leerprestaties door een structurele aanpak binnen een veilige leeromgeving te ontwikkelen. Deze aanpak richt zich zowel tot de kinderen als tot hun ouders. De kindersessies gaan twee keer per week – op dinsdag en donderdag – door en worden begeleid door bekwame, vrijwillige lesgevers. Dit kunnen leerkrachten zijn, sociaal werkers, universitair opgeleiden, … en/ of mensen die ruime ervaring hebben in het werken met kinderen.

Ook worden er oudersessies georganiseerd, zodat er samen met de ouders kan gewerkt worden aan een optimale ondersteuning en begeleiding van het kind in zijn of haar leerproces.

Samen met de ouders, school en lesgevers wordt er integraal gewerkt rond leermoeilijkheden; vertrekkend vanuit de kansen, de mogelijkheden en de behoeften van ieder kind afzonderlijk (gedifferentieerd werken) en vanuit de eigenheid van de kinderen (ervaringsgericht werken).

De Eerste Stappen is een preventief project voor cultuur-sensitieve ontwikkelingsbegeleiding, opvoedingsondersteuning en gezinsempowerment. Dit project liep vele jaren zowel in Antwerpen als in Brussel en Gent en is recent stopgezet.

Via een activiteitenaanbod, opgezet voor en door vrouwen, werden thematische groepen gevormd. Zo kregen de vrouwen de kans om op een laagdrempelige manier samen te komen, activiteiten te doen, skills te ontwikkelen, …

Deze groepen werden ondersteund door FMV-medewerkers. Het ondersteunen is een proces waarbij een aantal deelnemers wordt aangemoedigd en gestimuleerd op de groep te trekken. Op die manier kan de groep, op termijn, zelfstandig bestaan, met – waar nodig- ondersteuning vanuit FMV.

De laagdrempeligheid werd ingebouwd via cultuursensitiviteit, door prijzen voor bepaalde activiteiten zo laag mogelijk te houden, … Via de sociaal-culturele methodiek kreeg men de kans een netwerk op te bouwen en belangrijke kennis met betrekking tot verschillende maatschappelijke thema’s zoals onderwijs, opvoeding en werk te vergaren. Dit is een eerste stap naar opleiding of werk, een sterkere betrokkenheid bij het onderwijs van hun kinderen en naar het sociaal-culturele verenigingsleven.

Verzelfstandigde projecten

De projecten die vanuit de schoot van de federatie zijn ontstaan en nu verzelfstandigd zijn en een aparte vzw zijn geworden, zijn Moussem (in 2001), het Platform Allochtone Jeugdwerkingen (in 2009) en de IQRA-school (in 2013). FMV behoudt in mindere of meerdere mate een band met deze projecten.

DAKIRA (letterlijk ‘herinnering’) was een initiatief dat aandacht besteedde aan het erfgoed en de geschiedenis van de Vlaams-Marokkaanse gemeenschap.