‘Hoofddoekenverbod maakt moslimmeisjes ongelukkig’

Gepost door: Melanie Bellengé | 13/02/2019 | Gepost in burgerschap, cultuur

De impact van het hoofddoekenverbod op jonge meisjes. Een veel besproken thema, maar iets waar niet veel onderzoek over bestaat. Kawtar Bakir bracht daar verandering in. In samenwerking met Unia en PEP! ondervroeg ze een honderdtal adolescente moslima’s uit de derde graad van het Vlaams secundair onderwijs.

Hoe beleven moslimmeisjes het verbod op het dragen van de hoofddoek? Zijn er gevolgen voor hun psychologische en professionele ontwikkeling? Dat waren de vragen waar Bakir al een tijdje mee rondliep. De ontwikkelingspsychologie vertelt ons hoe een identiteit gevormd wordt: er hangen biologische, sociale en historische factoren aan vast. Alle drie zitten deze verweven in het hoofddoekenverbod. Het was dus te verwachten dat de impact ervan een invloed heeft op de identiteit van moslimmeisjes.

Kawtar Bakir werd met dit onderzoek genomineerd voor de Klasseprijs. Geïnteresseerd? Lees het uitgebreide artikel op www.sociaal.net.  De volledige scriptie is beschikbaar via de Vlaamse Scriptiebank.